سرخط خبرها

پیمان همکاری میان مسئولان فرهنگی ایران و عراق| تعلیم و تعلم؛ فراتر از مرز‌های ملت‌ها

  • کد خبر: ۱۲۲۵۴۵
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
پیمان همکاری میان مسئولان فرهنگی ایران و عراق| تعلیم و تعلم؛ فراتر از مرز‌های ملت‌ها
تفاهم‌نامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومــی کشــــور و کتابخانه امام امیرالمؤمنین (ع) واقع در نجف اشرف با حضور مسئولان فرهنگی ایران و عراق امضا شد.

سیدوحید حسینی | شهرآرانیوز؛ روز گذشته، کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد میزبان یک رخداد فرهنگی بود. این اتفاق یعنی شکل‌گیری پیمان همکاری بین مسئولان فرهنگی دو کشور اسلامی همسایه با قدردانی میهمانان عراقی از میزبانان ایرانی و تأکید بر پیشینه اسلام در فعالیت‌های علمی و فرهنگی و اشتراکات دو کشور همراه بود. کمک به مجموعه‌سازی کتابخانه‌ها (تبادل تجربی در حوزه نگهداری از منابع)، برگزاری دوره‌های آموزش آنلاین، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تعاملات بین کتابداران دو کشور از مفاد تفاهم‌نامه امضا شده بین دو طرف است.

امضای تفاهم‌نامه برای ارتقای تعاملات فرهنگی همسایگان

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در نشست امضای تفاهم‌نامه میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه امام امیرالمؤمنین (ع) واقع در نجف اشرف، وقوع این رخداد را در ماه محرم و در آستانه اربعین حسینی و جوار بارگاه ملکوتی امام مهربانی و دانایی به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که تفاهم‌نامه به ارتقای سطح فرهنگ دو کشور و تعاملات بیشتر فرهنگی بینجامد.

اسلام مرزی برای دانش‌اندوزی نمی‌شناسد

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حضور میهمانانی از شهر‌های مقدس کربلا و نجف اشرف را یادآور مجاهدت‌های عالمانه مرحوم علامه امینی در نگارش کتاب گران‌سنگ «الغدیر» و حفظ میراث علوی و شیعی در جهان اسلام دانست.

او درباره وظایف تشکیلاتی نهاد کتابخانه‌ها درباره این تفاهم‌نامه گفت: مطابق دستورها، موازین و تعالیم اسلامی، کسب دانش و تعلیم و تعلم مرز نمی‌شناسد و منحصر به جغرافیای خاصی نیست. دستور اسلام به کسب دانش و تعامل علمی در فرمایش‌های ائمه معصومین (ع) و سخنان گهربار پیامبر اکرم (ص) فراوان مشاهده می‌شود و ما مبتنی بر این تعلیم معتقدیم داشته‌های علمی جهان اسلام همه امت اسلامی را شامل می‌شود و من به عنوان یکی از مسئولان نهاد کتابخانه‌ها معرفی خود به مجامع علمی را وظیفه می‌دانم.

میرعبداللهی استعداد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توسعه کتاب‌خوانی و انتشار اطلاعات و منابع کتابخانه‌ای را ظرفیتی بی‌نظیر برای همه مردم خواند که در قالب وجود بیش از سه‌هزار کتابخانه در کل کشور پیداست. او توضیح داد: این ظرفیت به اندازه‌ای است که در برخی مناطق کشور، کتابخانه تنها مرکز فرهنگی موجود است. خوش‌حالیم که می‌توانیم چنین ظرفیتی را در قالب انعقاد این تفاهم‌نامه به بیرون از مرز‌های ایران اسلامی هم گسترش بدهیم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دعوت از میهمانان عراقی و شکل‌گیری این نشست را پاسخی به دعوت و میزبانی برادران عراقی و کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) از برخی مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد که چندی پیش رخ داد. او تصریح کرد: مدیران ما از اطلاعات علمی این کتابخانه برخوردار شدند. امیدوارم این تلاش علمی و فرهنگی مرضی رضای حضرت حق باشد و افق‌های روشن‌تری از دانایی را پیش‌روی ما بگشاید.

دستخط امام علی (ع) در کتابخانه عمومی نجف

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر السهلانی، مدیر کتابخانه عمومی امیرالمؤمنین امام علی (ع) در نجف اشرف، با تقدیر از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها برای میزبانی سفر‌های گذشته و اخیر مسئولان عراقی، تأکید اسلام و ائمه (ع) و عالمان بر لزوم نگهداری و اهمیت کتاب را یادآور شد. او در ادامه اطلاعاتی درباره کتابخانه علامه امینی - نام دیگر کتابخانه عمومی امام امیرالمؤمنین (ع) – ارائه کرد که در سال ۱۹۵۳ بنیاد گذاشته شد: علامه امینی برای نگارش دانش‌نامه «الغدیر» به تأسیس این کتابخانه نیاز داشت.

ایشان به هند و سوریه و دیگر کشور‌ها سفر کرد تا منابع و نوشته‌هایی درباره امیر مؤمنان (ع) گردآوری کند. از این رو، خداراشکر اکنون کتابخانه دارای بیش از ده‌هزار دست‌نوشته است و حتی در آن دستخطی از امیر مؤمنان (ع) هست که وجود مُهر امام حسن (ع) در آن چنین انتسابی را اثبات می‌کند. این نسخه نوشته‌ای از امیر مؤمنان (ع) است که در سال ۳۰ هجری نوشته‌اند.

السهلانی ادامه داد: قدیمی‌ترین کتاب خطی‌ای که ما در کتابخانه علامه امینی داریم، «شفا»‌ی ابن‌سینا از سده پنجم هجری است. در کل بیش از ده‌هزار کتاب در این کتابخانه وجود دارد که بیش از چهارهزار نسخه چاپ سنگی و بالغ بر هزار کتاب آن کمیاب است، همچنین کتابخانه در حال توسعه و اکنون چهار طبقه در دست احداث است.

این مسئول فرهنگی کشور همسایه با اشاره به یکی بودن ایران و عراق و اشتراکات بسیاری که پیشینه دراز دارد، حدیث مشهور پیامبر بزرگ اسلام (ص) (دانش را فرا گیرید هرچند در چین باشد) را یادآور شد و افزود: کلمه و کتاب موقعیت نمی‌شناسد [برای دانش‌اندوزی نباید در مرز‌ها محدود ماند]؛ به‌ویژه برای اهالی دو کشور دوست با این همه مشترکات. این تفاهم‌نامه به امید خدا همفکری میان دو کشور و نویسنده‌ها و پژوهشگران آن را توسعه می‌دهد. آیت‌ا... سیستانی توصیه کرده‌اند که فضا و بستر کتابخانه برای مراجعه‌کنندگان باید بهترین فضا باشد وگرنه این همه ساختمان‌ها به خودی خود ارزشی ندارد. همچنین آیت‌ا... خامنه‌ای کتابخانه‌ها را جایگاه‌هایی می‌دانند که در آن‌ها بحث‌ها و ایده‌ها و تفکرات به فضای جامعه منتقل می‌شود.

به ارتباط با ایران افتخار می‌کنیم

ابراهیم عبد موسی السعیدی، عضو هیئت مطالعات دیوان وقف شیعی عراق، از دیگر میهمانان این نشست بود. او با قدردانی از زحمت‌های ساخت و تشکیل و تجهیز کتابخانه‌ها به دست جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های فراوان کشورمان در زمینه‌های علمی را شایسته تقدیر دانست و گفت: ما بسیار قدردان و مفتخر با ارتباط با چنین کشوری هستیم که با وجود این همه تحریم به چنین پیشرفت‌هایی دست یافته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->